Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vozíčkářem na zkoušku

Má bakalářská práce pojednávala o životě člověka s kvadruplegií. Měsíc po dopsání práce jsem si tento život tak trochu zkusila na vlastní kůži. Bohudík jen na půl roku.

Věděli jste, jak je těžké nastoupit o berlích na eskalátor v metru? Anebo že Václavák se dá o berlích obejít za dvě hodiny? Když nebudete koukat po výlohách, možná i za hodinu a půl. Nekecám.

Studium na Lékařské fakultě Univerzity v Ostravě jsem úspěšně zakončila státnicemi červnu 2013. Budoucnost jsem měla krásně nalajnovanou. S přítelem se přestěhuju do Prahy, kde už mě čeká místo v nemocnici na novorozenecké jednotce intenzivní péče. Užiji si poslední volné léto plné festivalů a zábavy. Ten osudný pátek po státnicích jsem jela do hor, k rodině tehdejšího přítele. Na Horní Bečvě je moc krásně. Přítel studoval, jelikož jeho státnice teprve čekaly a já trávila večer venku s jeho bráchou.

A pak to přišlo. Víte, jak vedle přehrad bývá taková ta výpusť? Myslím tu, kam přepadává voda, když hodně prší. Tak přesně tam jsem spadla. Byla tma a já nekoukala pod nohy. Hlava v oblacích nad zářivou budoucností. Šťastná jak blecha. Bakalářka. A pak krok do prázdna.

Na vysokoškolské praxi jsme často přijímali seniory se zlomeninou krčku. Vždy jsem se trochu podivovala, jak je může bolet i sebemenší pohyb. Tak já už to teď chápu.

Já jsem měla úrazů za svůj život řadu, ale vždy jsem se snažila nedat nic najevo a zranění schovat, aby si o mně ostatní nemysleli, jaké jsem nemehlo. Mé spolužačky ze střední doteď nechápou, jak jsem byla schopná rozříznout si krk o činel v hudební výchově, nebo otevřít si dveře a téměř si přitom zlomit nos.

Každopádně, jak jsem se snažila postavit a z díry nenápadně vylézt, ať si mě nikdo nevšimne, nešlo to. Takže jsem volala o pomoc. Co bylo dále, si pamatuju jen matně. Jak jsme volali záchranku, jak záchranka přijela, ale nemohli mě vytáhnout, jak přijeli hasiči a já konečně byla venku. Jak jsem se omlouvala rodičům přítele, že jim přidělávám starosti. Přišlo mi to jako nekonečně dlouhá doba. Ani nevím, v kolik hodin mě přivezli do Nemocnice ve Valašském Meziříčí, vlivem silných léků od bolesti jsem to celé prospala.

Následující den jsem se dozvěděla diagnózu - tříštivá zlomenina druhého bederního obratle a tříštivá zlomenina krčku. Bylo jasné, že musím na operaci. Ale tu jedině v Ostravské nemocnici, takže mě čekal převoz. A já se na ten převoz fakt těšila. Jako rizikový pacient jsem nemohla sanitou, ale HELIKOPTÉROU! No, zážitek k nezaplacení. Problém byl, že přestože jsem se celou dobu snažila nezavřít oči, nadopovaná prášky jsem to zase celé prospala.

Na urgentním příjmu v Ostravě to moc dobře znám, na výšce jsem zde měla praxi. Není nad to si to vše vyzkoušet i z pohledu pacienta. Alespoň jsem věděla, že jsem v dobrých rukou. Celou tu dobu jsem se modlila, jen ať nejsem ochrnutá. Operace ale proběhla v pořádku a mě tedy jen čekala těžká a dlouhá rehabilitace. A pak další operace - náhrada obratle titanem. A pak další.

O tom, co se odehrávalo následující dny v nemocnici, není třeba vyprávět, hodně z Vás to určitě zná. Zhubla jsem 5 kilo. Propuštěna domů prý budu, až zvládnu sama o berlích sejít schody (abyste chápali, k nám do bytu vede asi 11 schodů a není šance, že by mě někdo snesl - musela jsem to zvládnout sama). Po každodenních trénincích a milionu vypitých redbullech na zvýšení tlaku, abych pořád neomdlévala, jsem konečně vyzbrojena korzetem a berlemi propuštěna z nemocnice domů.

Celá slabá a bolavá jsem ale neměla šanci si o berlích dojít dále než na WC, a jestli jsem se chtěla následujícího půl roku podívat ven i jinak, než jen z okna, museli jsme tedy sehnat vozíček. Ten samozřejmě pojišťovna pro takové stavy jako já nehradí, a tak jsme museli shánět na vlastní pěst. Štěstí se na mne usmálo a já dostala vozíček od kamaráda, o kterém jsem psala právě tu bakalářskou práci. Paradox, co?

Dále nás čekaly další srandy, jako sedátko do vany, nutridrinky, fyzioterapeutické pomůcky, drahé léky od bolesti, kompresní punčochy... zmínila jsem se, že těsně po škole člověk nemá nárok na nemocenskou?

Protože jsem kvůli zádům nemohla dlouho sedět a kvůli noze chodit, většinu času jsem trávila v posteli, buď doma u mamky, nebo na Bečvě. Byla jsem tak strašně ráda, když mě někdo vyvezl ven. Na rovinu Vám řeknu, že sama bych to nezvládla. Tohle na tom všem asi bylo nejhorší, zvyknout si na to, že jsem závislá na druhých. Fyzicky i finančně.

Kolikrát jsme s mamkou nadávaly, že chodníky pro vozíčkáře prostě přizpůsobené nejsou ani zdaleka. Všude samé výmoly. Výmoly a prahy. Když už jsem se snažila pohnout z místa sama, bez pomoci, málem jsem skončila s rozraženou lebkou, protože jsem najela do výmolu. Jet na vozíčku sama městskou hromadnou dopravou? Ani náhodou. A k čemu jsou ty kulaté sjezdy do podchodů? Je tady někdo, kdo by si troufl takový sjezd sjet na vozíčku? Bez brzd?

Od našeho plánu přestěhovat se do Prahy jsme ale stejně neupustili, i když jsme věděli, že to nebude jednoduché. Pořád jsem byla na vozíčku, a protože jsem poctivě posilovala ruce, ať se zvládnu pohybovat o berlích, mohla jsem si dovolit být už sama doma a postarat se o své základní potřeby. A protože přítel pracoval každý den dvanáct hodin kuse, dostala jsem pejska. Brala jsem to jako takovou fyzioterapii, pejsek mě alespoň nutil chodit ven. Jenže pejsek byl velmi aktivní. O berličkách jsem honila pejska. Myslím, že sousedi ze mě měli celkem srandu.

Jenomže jsem byla doma pořád jen sama. Nejdříve jsem se snažila spát, jak nejdéle to šlo, a potom celý den na vozíčku se psem a čisticími prostředky na klíně uklízet, nebo vařit, ale později jsem se konečně odhodlala vyrazit na výlet. Myslím dále, než se psem před barák.

Tak první výlet byl naproti do nemocnice na fyzioterapii. Druhý výlet byl do obchodu. A pak .... Pak jsem se odhodlala jet do centra Prahy metrem. SAMA! Už jste se někdy snažili skákající na jedné noze dohonit berli jedoucí dolů po eskalátoru? Já jo. Ptáte se, proč jsem nejela výtahem? Bohužel, ne na každé stanici metra výtah je.

Myslíme si, že město je pro vozíčkáře perfektně vybavené, ale není to tak. Z mého pohledu je Praha bezbariérová tak na 50 procent. Spousta stanic metra výtah nemá a vozíčkář (v mém případě tedy už berličkář) je odkázán napospas eskalátorům jedoucím závratnou rychlostí.

Ráda bych zmínila ještě jednu zkušenost. Necelé dva měsíce po mém úrazu jsem musela navštívitúřad práce. Na vozíku mě tam tedy musela dovézt mamka. To co se poté dělo, podle mě není ojedinělá situace a je to jen kvůli tomu, že lidé občas neví, jak se k vozíčkářům chovat. Přestože jsem přišla vyřizovat svou záležitost, paní úřednice mluvila na mámu. Během téměř celé konverzace na mě nesměřovala jediný dotaz. Na druhou stranu musím říct, že společnost je k vozíčkářům velmi ohleduplná a nápomocná.

Pro mě to byla sice nedobrovolná, ale zato strašně přínosná zkušenost a jako zdravotníka mě to neuvěřitelně pomohlo vcítit se do role pacientů. Za to, že jsem neochrnula, budu asi děkovat do konce života. Tento úraz ale velmi ovlivnil většinu mých životních rozhodnutí. I díky tomu žiju nyní v Anglii. Rozhodla jsem nepřežívat, ale žít. Ony ty fráze "žijeme jen jednou", nebo "užívej dne" fakt mají něco do sebe.

Autor: Vendula Ševčíková | pondělí 11.6.2018 19:14 | karma článku: 17,83 | přečteno: 465x
  • Další články autora

Vendula Ševčíková

Týden ze života letušky

Nejkrásnější povolání, samé cestování, poznávání nových zemí, kultur, zábava, obnáší to jen naservírovat pár drinků v letadle, říká se. O Jet lagu, vstávání ve 3 ráno, stresu a non stop únavě se už tak nemluví.

1.12.2019 v 19:06 | Karma: 27,09 | Přečteno: 1191x | Diskuse| Cestování

Vendula Ševčíková

24 hodin v NYC - #cabincrewlife

Slavnostně Vám oznamuji, že jsem úspěšně absolvovala měsíční trénink a je ze mě letuška. Trénink byl celkem náročný, ale pro inteligentní lidi, jako jsem já (haha) není problém.

1.12.2019 v 9:00 | Karma: 21,14 | Přečteno: 607x | Diskuse| Cestování

Vendula Ševčíková

Jak se stát letuškou

Cestování, poznávání nových kultur, míst, popíjení drinků na pláži u moře během pracovního týdne. Prostě práce snů. I já jsem se nechala zlákat. Jenže cesta za snem nikdy není jednoduchá...

30.11.2019 v 14:08 | Karma: 22,18 | Přečteno: 814x | Diskuse| Cestování

Vendula Ševčíková

Jak (ne)vytrhnout v Anglii stoličku

Chcete vědět jak? Přestěhujte se do Londýna. Až to na Vás přijde- ta bolest myslím, během chvíle budete mít nastudovanou každou stomatologickou kliniku včetně cen. A nakonec se stejně rozhodnete zajet se ošetřit domů - do Česka.

7.6.2018 v 20:28 | Karma: 28,97 | Přečteno: 1596x | Diskuse| Cestování

Vendula Ševčíková

Jurské pobřeží, Dorset

O víkendech rádi utíkáme pryč s rušného Londýna, a to nejradši k moři. Jelikož je nám Brighton - populární únikové místo - známý, rozhodli jsme se jet na jihozápad Anglie, do oblasti Dorset.

6.6.2018 v 16:25 | Karma: 9,51 | Přečteno: 390x | Cestování
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Člověk v tísni poprvé sbírá peníze na Palestince. Hamásu nepůjdou, slibuje

29. dubna 2024  15:35

Největší a nejznámější česká humanitární organizace se odhlodala k bezprecedentnímu kroku. Poprvé...

Exprezident Klaus nepovažuje dvacet let Česka v EU za úspěšné období

29. dubna 2024  11:35,  aktualizováno  15:30

Exprezident Václav Klaus vystoupil silně kriticky ke dvacátému výročí vstupu České republiky do...

OBRAZEM: Dvě různá řešení příkladu s cukrovím. Řešte hlavolamy přijímaček

29. dubna 2024  15:28

Na vyhodnocení jednotné přijímací zkoušky budou uchazeči o střední školy a víceletá gymnázia čekat...

Lidé radši vystupovali dřív. Za jízdu v opilosti dostal autobusák podmínku

29. dubna 2024  15:20

Podmínkou potrestal Okresní soud v Lounech šoféra autobusu, který loni v červnu vezl silně opilý...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 10
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2380x
Jsem zdravotní sestra a nikdy jsem neměla příliš velké ambice. Vše, co jsem si kdysi vysnila, se mi splnilo – mám práci, která mne uživí, a kluka, který mne má rád. Takže když jsem se v pětadvaceti rozhodla nechat vše za sebou a odstěhovat se za prací do zahraničí, má rodina si ťukala na hlavu. Jenže já si uvědomila, že si nechci na stará kolena říkat, co vše jsem mohla zažít a kam se podívat a přes zábrany tak neučinit. A tak jsem vyrazila na mé první velké dobrodružství – Anglie. Ale po roce mi i tohle přestalo stačit a tak jsem začala pátrat po tom, jak bych mohla cestovat a zároveň si vydělávat. A tak jsem se stala letuškou a nyní cestuji po celém světě. Uvidíme, jak dlouho mi to vydrží, než zase něco vymyslím:)

www.iamanexplorer.com

Seznam rubrik